Column Diane: Influencers in bodemland…?!

Overal lees ik online en in kranten over de groeiende en machtige rol van influencers. Deze influencers begeven zich vooral in de fashion/health en beautywereld en worden bijvoorbeeld gesponsord bij het maken van video's op YouTube. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er influencers bestaan in het bodem en ondergrond netwerk? Ik ging dus op onderzoek. (Diane Zijderlaan, 8 maart)

Foto Diane ZijderlaanIn de media komen 'influencers' steeds meer in beeld. Influencers, personen die bepaalde (media) aandacht voor je branche/product/dienst of netwerk kunnen genereren. Influencers bestaan eigenlijk al heel lang en worden in de marketing ingezet om bekendheid te halen. Zo worden bijvoorbeeld bekende zangers ingezet om brillen te promoten.

Met de komst van internet en social media is de consument en gebruiker minder gevoelig geworden voor reclame via diverse kanalen. We horen liever dat een persoon, zoals jij en ik, iets aanbeveelt en het lijkt of dat we dat met elkaar meer vertrouwen dan traditionele reclame. Herken je dit ook? De vele bloggers en vloggers laten zien dat er een markt is om als influencer aan te slag te gaan. En ze verdienen er een leuke boterham mee. Maar is dit branche bepalend? In de fashion wereld of voor globetrotters lijkt het toch makkelijker de kost te verdienen als influencer dan voor een veldwerker die zich bezighoudt met bemonstering?

Met welk doel kunnen influencers worden ingezet binnen ons vakgebied en wat kan ons vakgebied influencers dan bieden? In ieder geval geen haute couture jurk of een hotelovernachting ergens in een uithoek van Burkina Faso. Alhoewel het daar nu niet heel goed toeven is. Maar ik denk wel dat er (lees jongeren!) influencers kunnen worden ingezet om het bodemwerkveld eens een boost te geven. Het bodemwerkveld 'verzakt' en kan wel een oppepper gebruiken toch?! Via influencers, via social media, via online webinars en interactieve bijeenkomsten. Want het is toch nog lang niet klaar met de bodem? En we dienen toch vooral de verbinding te zoeken met andere netwerken/ branches en omgevingen om gezamenlijke problemen samen op te lossen. En kansen te creeren om de bodem gezond te houden en er vruchten van te kunnen blijven plukken.

Er wordt al een onderscheid gemaakt tussen macro, micro en nano-influencers. De micro- en nano-influencers richten zich op een niche. Macro, micro en nano verwijst naar het aantal volgers van de influencer. Voor het bodemwerkveld is een nano dus al een schot in de roos. Maar ik zoek nog steeds naar concrete voorbeelden. Zou een fervent zeiler zich hebben ingezet om zoutwater in het Grevelingenmeer te laten stromen om zo weer in 'vers' water te kunnen varen? Ik ben benieuwd naar reacties van jullie over boegbeelden uit het netwerk. Over mensen die dingen aan de kaak durven te stellen of een nieuw (jonger) publiek weten aan te boren en te boeien over ons mooie vakgebied.

Diane Zijderlaan
KennisCommunicatie

KennisCommunicatie stelt scherp op kennis, informatie en communicatie

Website
Linkedin

Reageren op deze column kan hier: Linkedingroup

 

ontwerp: Hans Dienaar bNO | site bouw: NMEDIA