Ik stuitte deze week op een recensie van een kinderboek "Onder de grond/onder water". Ik vond het een intrigerende titel en bij verder lezen bleek het een prachtig kinderboek te zijn, eigenlijk zijn het twee boeken in één kaft. De ene helft gaat over de wereld onder de grond en als je het boek omdraait over water. Geweldig dat kinderen op zo'n leuke manier met zowel bodem als met water in aanraking kunnen komen. Als je op jonge leeftijd wordt verwonderd met prachtige plaatjes en verhalen over bodem of water raak je misschien ook wel zo geïnteresseerd dat je "als je later groot bent" er je brood mee wilt verdienen. Tegelijkertijd moest ik wel denken aan al die deskundigen die ervoor pleiten om het bodem- en watersysteem niet afzonderlijk te zien. Wordt het niet eens tijd een nieuwe geïntegreerde editie van dit boek te gaan schrijven? (Diane Zuiderlaan, 2 juni).

We hebben het vaak over integraal werken. We moeten de schotten tussen de verschillende disciplines opruimen, zodat we efficiënter en effectiever kunnen werken. Er wordt al jaren over gepraat, maar de Foto_Diane_Zijderlaanpraktijk blijkt weerbarstig. Er zijn zoveel obstakels, al dan niet reëel of verzonnen, waardoor het wel erg ingewikkeld wordt. Is dat nu iets van onze generatie? Zijn wij zo vastgeroest in ons eigen wereldje dat we dit blijven beschermen en slechts af en toe de verbinding durven te maken met een andere wereld? Welke obstakels houden ons tegen om echt met elkaar aan de slag te gaan? Er worden verschillende professionele talen gesproken, die we niet snappen en waarbij woorden soms totaal verschillende betekenissen hebben. We kennen elkaars mores niet. Het kost ook meer moeite om dingen anders te doen. Je moet je verdiepen in de wereld van de ander, welke mechanismen spelen daar. Kan het wel in de huidige wet- en regelgeving. Mijn ervaring is dat als we de moeite nemen de taal te leren spreken en de mores te waarderen en er achter komen dat binnen de wet- en regelgeving veel meer mogelijk is dan we vooraf denken er dezelfde verwondering kan ontstaan als bij de kinderen die het boek "Onder de grond/onder water" lezen. Er ontstaan nieuwe uitdagingen en kansen en voor veel mensen geldt dat het werk dan ook weer leuker wordt.

Is het een kwestie van tijd voordat dit veranderd? De huidige studenten worden immers anders opgeleid en staan klaar om te gaan samenwerken. In de huidige studies is veel meer aandacht voor communicatie, samenwerken en kennisdelen met andere werkvelden. Het is onderdeel van je studie dat je je kennis en ervaring beschikbaar stelt voor collega studenten van andere studies. Maar in welke wereld komen zij terecht na hun studie? Zij wij bereid om ze de ruimte te geven die kwaliteiten ook in te zetten of dwingen we hen zich aan te passen aan ons sectorale jasje? Ik zou zeggen, laten we vooral gebruikmaken van deze nieuwe generatie met hun nieuwe aanpakken en zelf daar ook van leren. De gevraagde veranderingen worden dan voor onze generatie ook makkelijker. Het argument dat de nieuwe generatie minder specialistisch is hoor je dan ook wel vaak als tegenargument. Maar is dat wat we nodig hebben in deze snel veranderende wereld? Veel kennis is al voorhanden en kan heel goed worden ingezet als je maar weet waar het te halen is. In deze wereld met een overvloed aan data- en informatie is het benutten daarvan minstens zo belangrijk.

Ik ben benieuwd naar de toekomst. Hoe zullen volgende generaties gaan werken? Blijven zij boeken schrijven die je moet omkeren om over elkaar te lezen en elkaar te begrijpen? Of gaan zij gewoon lekker samen een boek schrijven?

OVER HET BOEK
Aleksandra en Daniel Mizielinscy nemen je mee diep onder de grond en onder water naar indrukwekkende plekken waar geen mens ooit is geweest.
Twee boeken in een: de ene helft van het boek speelt zich af onder de grond, als je het boek omdraait ben je onder water.
Kom alles te weten over grotten, mijnen, dieren die leven onder de grond, vulkanen, duikboten, loopgraven, tunnels, fossielen en zoveel meer.

Diane Zijderlaan

KennisCommunicatie

KennisCommunicatie stelt scherp op kennis, informatie en communicatie

Website

Linkedin

Reageren op deze column kan hier: Linkedingroup

OVER HET BOEK
Aleksandra en Daniel Mizielinscy nemen je mee diep onder de grond en onder water naar indrukwekkende plekken waar geen mens ooit is geweest.
Twee boeken in een: de ene helft van het boek speelt zich af onder de grond, als je het boek omdraait ben je onder water.
Kom alles te weten over grotten, mijnen, dieren die leven onder de grond, vulkanen, duikboten, loopgraven, tunnels, fossielen en zoveel meer.