Het staat in het regeerakkoord: bodem en water worden sturend bij ruimtelijke ontwikkelingen. Werk aan de winkel voor ons dus! Kunnen wij dat nog? Zijn we dat sturen met al onze gedetailleerde regeltjes en protocollen niet al jaren verleerd? Voor degenen die een beetje nerveus worden van deze nieuwe verantwoordelijkheid heb ik nog eens opgezocht hoe het stuur precies werkt. Met deze handleiding moet het ons allemaal lukken om het stuur in handen te nemen. (Daan Henkens, 19 april)

Foto DaanHenkens 02

Aan de uiteinden van het stuur zitten twee zwarte rubbers. Als je het stuur hier vasthoudt, heb je optimale grip en controle over de richting waarin je gaat. Trek links naar je toe om links te gaan, en rechts voor een bocht naar rechts. Sturen geeft veel vrijheid, maar probeer zoveel mogelijk tussen de twee bermen te blijven om ongelukken te voorkomen.

Links op het stuur zit een bel. Deze dient om aandacht te vragen. Aandacht voor naderend gevaar, aandacht voor iemand die je mogelijk over het hoofd zal zien, of aandacht van een bekende die je wilt groeten. Goed gebruik van dit instrument zorgt voor een zorgeloze rit. Anderen op ramkoers kunnen tijdig bijsturen en ons scheelt het inzetten van de remmen (zie verderop in deze beschrijving).

Rechts op het stuur vinden we een hendeltje met 3 standen. De versnellingen. Met de versnellingshendel kun je de optimale verhouding instellen tussen de inspanning die je levert en de snelheid die je maakt. Let op, hard werken en buiten adem raken betekent niet dat je snel gaat, het kan ook betekenen dat deze hendel niet in de juiste stand staat. De 3 gaat het hardst, maar kun je alleen gebruiken als de situatie overzichtelijk is, je ziet waar je naartoe gaat en je al goed op snelheid bent. Als je nog op gang moet komen of veel tegenwind hebt, kun je beter kiezen voor de 1, dat gaat niet zo hard maar het scheelt veel energie die je later goed van pas komt. Wanneer er veel bochten en obstakels op de weg zijn, of de weg is onoverzichtelijk, is de 2 een goede tussenweg. Je kunt makkelijk snelheid maken, maar bent wendbaar als er iets onverwachts gebeurt. Trek je niets aan van anderen die je hijgend in de 1 voorbij komen racen. Ze zien er sportief uit, maar zullen verderop uitgeput langs de weg staan, terwijl jij ze lachend voorbij gaat. Laat je ook niet gek maken door ongeduldig geroep dat je moet opschakelen. Hou de vaart erin, maar bergop gaat de 3 echt niet sneller.

Tot slot zitten er onder de handvatten aan beide zijden nog twee hendels. De remmen. Als je stilstaat kun je niet sturen, dus gebruik ze alleen als het echt nodig is, maar ze zijn cruciaal bij het voorkomen van gedonder. Als je bel niet gehoord wordt, als je het overzicht kwijt bent, als je te snel gaat om te kunnen nadenken, knijp er zachtjes in en win tijd om weer grip te krijgen. Ja, die man met die leipe schoenen die net nog riep dat je moest doorschakelen (je kent hem nog wel van tv, stond bij de persconferenties rechts van de doventolk en doet nu woningbouw), zal niet blij zijn als je remt, maar liever heelhuids op de bestemming, dan vol gas onderuit, nietwaar? Je remmen zijn er niet alleen voor nood. Met dit weer zal je vast eens een zonnig terrasje op je route vinden. Knijp dan eens in je remmen en neem plaats, het is goed om af en toe af te stappen, de kaart te bekijken en met anderen te bespreken waar je heen wilt. Misschien, als je goed kijkt, is de snelste route niet de mooiste.

20220419 Column Daan

 

 

 

 

 

 

Daan Henkens

Linkedin

Reageren op deze column kan hier:  LinkedIn