Zo komt de ondergrond nauwelijks in het nieuws en nu spreekt men al over een heuse bodemoorlog (Josja Veraart, 12 november).

Het slagveld van de ondergrond was afgelopen zaterdag voldoende nieuws om 2 pagina's in de Volkskrant te vullen. De drie hoofdrolspelers in het artikel, zijn geen bodem- of ondergrondprofessionals. Maar ze weten er al erg veel vanaf, sinds ze zich noodzakelijk verdiept hebben in de ontwikkelingen die zich onder hun eigen voeten af zullen gaan spelen. Met de juiste kennis verzetten ze zich tegen plannen van Josja_Veraart_fotoexploitatie (opslag van gas of CO2 en het winnen van schaliegas) van de ondergrond.

Energie Beheer Nederland denkt de commotie rondom de plannen op te lossen met een duidelijkere communicatie. Over de noodzaak van de exploitatie van de ondergrond, over de technische mogelijkheden en de gegarandeerde veiligheid van de technieken. Citaat: 'Voor Nederland is gas gewoon een belangrijke bron van inkomsten. We zijn nog steeds redelijk verslaafd aan gas. Vorig jaar was de opbrengst 12 miljard euro. Dat schaliegas is ook zeker welkom. Dat kan zo 40 miljard waard zijn. Dat laat je niet zitten.'

Zo'n uitspraak leidt onwillekeurig tot een stortvloed aan vragen. Is het écht zo eenvoudig: gewoon communiceren dat het allemaal echt niet zo gevaarlijk is, en dat we er flink op zullen verdienen? Wat zullen uiteindelijk de kosten zijn voor de ondergrond? Wordt het niet eens tijd om van onze verslaving af te komen en duurzamere alternatieven een kans te geven? Of is het inderdaad allemaal zo veilig en noodzakelijk? De ondergrond biedt tal van interessante mogelijkheden. Maar we kunnen ook de ondergrond maar één keer benutten. Zijn dit dan de beste keuzes, ook voor de lange termijn?

Dat duidelijke communicatie helemaal niet zo eenvoudig is, bleek afgelopen maandag wel. Een fanatiek gezelschap voerde die middag de strijd met het papier. Een heuse Loesje- workshop vormde de aftrap van de Publiekscampagne Bewust Bodemgebruik. Het hele jaar 2012 zal in het teken staan van activiteiten voor het bredere publiek. Daar hoort natuurlijk een andere manier van communiceren bij. Teksten die voor ons professionals normaal vanzelfsprekend zijn, zijn niet te begrijpen voor mensen die zich niet dagelijks binnen onze professionele wereld bevinden. Of die zich niet noodzakelijkerwijs hebben verdiept, zoals de drie heren in het artikel in de Volkskrant. Dus dat moest anders. En Loesje heeft ons geholpen, met kwinkslagen en creatieve gedachtekronkels. De komende tijd zullen we dus gebruik maken van de pamfletten van Loesje om te communiceren met niet-professionals. Bijvoorbeeld zo:

Brabantse gastvrijheid,
tot de bodem
niet eronder

Loesje

of zo:

Ga je mee schatgraven
in de achtertuin?
Ik weet de weg

Loesje

Josja Veraart (Initiatief Bewust bodemgebruik en Royal Haskoning) 

website

linkedin 

twitter

Reageren op deze column kan hier: Linkedingroup

Â