Column: Verlangens

"Wanneer je een boot wilt bouwen, geef de mensen dan geen hout en gereedschappen, maar leer ze te verlangen naar de eindeloze zee" zei Antoine de Saint-Exupéry. En die zee is diep..... (Josja Veraart, 29 maart).

Begin deze week ging regisseur James Cameron op pad naar het diepste punt op aarde: het Challenger Deep in de Marianentrog. De reis naar een compleet desolate wereld op bijna 11 km diepte kostte hem Josja_Veraart_fotoslechts 2,5 uur. En zoals Jan Klein Kranenburg afgelopen week op deze plek vermeldde, hadden we dat real-time kunnen meemaken. Want ontdekkingsreiziger Cameron stuurde gewoon even een tweet voordat hij de bodem raakte:

„Net aangekomen op het diepste punt van de oceaan. Nooit voelde de bodem raken zo goed. Kan niet wachten om met jullie te delen wat ik zie."

Toch interessant dat je zo de diepte in moet duiken, voordat het zo goed voelt om de bodem te ervaren. De bodem die overal aanwezig is onder onze voeten. Overigens verraste het me meer, dat je op die diepte kunt twitteren.

Goed voelen terwijl je de bodem ervaart kan ook dichterbij huis. Geraakt worden door de bodem en de bodem raken, zonder de behoefte om daarvoor op 11 km diepte af te dalen, kan vanaf 5 april op de Floriade. Een heuse 3D-bodemkaart gevuld met verschillende bodemsoorten laat bezoekers zien en voelen hoe divers onze bodem is. En mocht ook Venlo te ver zijn, dan kan je je binnenkort vanachter je computer verwonderen. Ontdek, verwonder je en beleef je eigen bodem bij de heuse postcode-check van Bewust Bodemgebruik. Allemaal in het kader van de publiekscampagne "Ontdek je bodem". Maar misschien is dat allemaal wel te praktisch en te dichtbij. Misschien is dat wel wat Antoine de Saint-Exupéry bedoelde met het geven van gereedschappen. En leren we ze verlangen naar de eindeloze zee. Laten we daarom ook inzetten op het leren verlangen naar de diepe bodem in de Marianentrog... ... zodat mensen zich gaan interesseren in de diepte van hun eigen bodem.

Josja Veraart (Initiatief Bewust bodemgebruik en Royal Haskoning)

Website

Linkedin

Twitter

Reageren op deze column kan hier: Linkedingroup

 

ontwerp: Hans Dienaar bNO | site bouw: NMEDIA