donderdag 22 oktober 2015

OK, ik woon niet in het meest dynamische deel van Nederland. De term 'Achterhoek' is niet voor niets een samenraapsel van twee woorden die beiden iets afgelegens uitademen: achter, hoek. Hipsters met knotjes en baarden zie je hier dan ook nauwelijks. In mijn dorp geen Starbucks waar je een soy latte macchiato kunt scoren (soja voert men hier aan de koeien). Via Thuisbezorgd.nl is sushi mijn enige mogelijkheid. Geen probleem ook, want de meeste dorpsgenoten houden het gewoon bij de patat en frikandellen van het Snackhuus aan de Dorpsstraat ("Soesjie? Da's toch dat nummer van Henk Wijngaard?") (Jan Klein Kranenburg, 22 oktober).

Toch is achteraf wonen relatief. In 15 minuten sta ik voor het Arnhemse verkeersknooppunt Velperbroek. We hebben riolering, stromend water, redelijk snel internet en een postbode die pakjes bezorgd, of zefoto_Jan_Klein_Kranenburg gewoon even in de schuur legt als je niet thuis bent. Verder is het hier ook nog eens gewoon mooi.

Op het platteland woon je in het centrum van de voedselproductie. Thuiskomend uit mijn werk zie ik links de pompoenen van de bioboer en rechts de aardappels voor de Aviko. Even verder vind je akkers waar zomers aardbeien staan en 's winters boerenkool. In de IJsseluiterwaarden rij ik langs fruittelers die kersen en appels rechtstreeks vanaf het erf verkopen. Zo struin ik al 7 jaar door deze streek met zijn zichtbare seizoenen en ben er onbewust onderdeel van geworden.

Door die groeiende kennis van de seizoenen en zijn producten was ik verbaasd toen ik las dat bramen en appels in juni (!) als seizoensfruit werden aangeprezen op de Facebookpagina van 'Verse Oogst'. Verse Oogst is de publiekscampagne van The Greenery: het 1,1 miljard euro omzettende marketingbedrijf voor de groente- en fruitsector. Seizoensgebonden producten aanprijzen is lovenswaardig, maar niet als je geen onderscheid maakt tussen producten uit Nederland en import uit verre landen. Na een korte online discussie met die club kreeg ik verrassend genoeg gelijk en sindsdien maken ze in hun campagne onderscheid in "verse oogst", "verre oogst" en "uit de kas". Chapeau!

Verse Oogst scoorde helemaal punten toen ik begin oktober een groente- en fruitbox voor 4 personen gewonnen bleek te hebben. Voorwaarde was dat ik ging recenseren, maar daar wilden mijn enthousiast geworden kinderen mij met alle plezier bij helpen. Ik moest nog even mijn prijs activeren via internet en een week later zou de box al op de stoep staan! Maar tijdens het invullen van mijn postcode verscheen er ineens een zorgwekkende melding op het scherm: "PostNL kan het pakket niet in uw regio bezorgen". Pardon? Ik woon toch niet op Rottumerplaat? Ik stuurde meteen een berichtje dat resulteerde in een: "excuus... we zoeken naar een oplossing".

Een paar dagen lang kreeg ik elke dag een keurige update van hun zoektocht naar een oplossing. Er leken volledige vergaderingen aan mijn casus gewijd te worden. Uiteindelijk benaderde Harm-Jan van het hoofdkantoor mij rechtstreeks. Het laatste bericht van hem luidde: "Ik moet jullie helaas meedelen dat het niet lukt (...). Heel vervelend".

Ik zag er de ironie wel van in. Ik woon dus in het hart van Neerlands' voedselproductie. De hoorn des overvloeds, waarvandaan The Greenery de producten naar alle hoeken en gaten van de wereld weet te exporteren. Ik zag ooit Nederlandse paprika's in Spaanse supermarkten en als je de TV mag geloven lagen de Nederlandse producten tot voor kort ook in de Russische koelschappen. Maar in staat zijn om groenten en fruit terug te krijgen naar de plek waar ze vandaan komen: ho maar.

Ik denk eerlijk gezegd dat dat ik er nooit meer iets van ga horen. Ik heb intussen medelijden met de jongen of het meisje van The Greenery dat een fikse uitbrander heeft gehad: Hij of zij had de inzendingen van "die mensen van het platteland" natuurlijk eerst even moeten wegmoffelen voordat de notaris de prijswinnaars ging trekken.

Ondertussen koop ik maar weer de zakjes appels rechtstreeks van de boer. Lekker van eigen Achterhoekse bodem. Krijgt de beste man er ook nog een eerlijke prijs voor.

Jan Klein Kranenburg
Adviseur Bodeminformatiebeheer

Website

Linkedin

Twitter

Reageren op deze column kan hier: Linkedingroup