Column Diane: Komt onderzoek bij de praktijk

Ik liep gisteren bij het plaatselijke winkelcentrum in een fuik van krantenverkopers. Geen ontsnappen mogelijk, "mevrouw wilt u deze krant'? "Nee, dankjewel ik heb al een abonnement". De teleurstelling van de krantenverkoper was van zijn gezicht te lezen. Voor mij had al een man of 20 hetzelfde geroepen. We raakte toch aan de praat. Over mijn in de puberteit verkerende Beagle, die echt alle (verkeerde) kanten op wilde. De jongeman bleek krantenverkoper te zijn om zijn studie te financieren en had door zijn studie veel verstand van honden. Zo ook van eigengereide Beagles. Hij kon mij goed helpen met nieuwe ideeën en aanpakken die ik bij de lokale 'puppycursus-juf' nog niet had opgestoken (Diane Zijderlaan, 7 april).

Wat ik maar wil zeggen, uit onverwachte ontmoetingen kunnen mooie dingen ontstaan. In ons professionele leven komen we ook veel mensen tegen die ons wellicht iets te bieden hebben. Hebben wij gedeelde vragen, ben jij al op een antwoord gestuit dat mij verder kan helpen? Professionele 'toevallige' ontmoetingen hebben wellicht een meer georganiseerd/ gestimuleerd karakter. Maar ook dan kunnen spannende ontdekkingen worden gedaan die voor alle partijen tot verrassende oplossingen kunnen leiden. Bijvoorbeeld tot een vernieuwd product.Foto_Diane_Zijderlaan

Een schilder ergerde zich al lange tijd aan de graffiti in de treinstellen die hij onderhield. Hij zag de treinen keer op keer terugkomen, schilderde over de graffiti heen en kon een paar dagen later hetzelfde treinstel weer onderhanden nemen. De bestaande coatings tegen graffiti voldeden niet omdat er steeds een andere ondergrond was die werd beklad. Hout, metaal, kunststof. Hij zocht samen met zijn verfleverancier naar een oplossing en met de fabrikant kwam er een speciale coating die de structuur van de ondergrond aanneemt en heel gemakkelijk schoon te maken is. Een goed voorbeeld van productinnovatie die vanuit een praktijkvraag is ontstaan.

Het is niet altijd de praktijk die een vraag heeft. Bij een ontmoeting tussen aannemers en Aio's bleek dat er een aannemer al lang geleden een voor hem noodzakelijk instrument had ontwikkeld om metingen te kunnen doen. Een Aio worstelde met dezelfde metingen. De aannemer en Aio kwamen met deze ontmoeting in gesprek en konden elkaar zo helpen maar ook versterken. De Aio ging aan de slag met het instrument en er volgde een doorontwikkeling waardoor het instrument nog breder kon worden ingezet. Door de aannemer maar ook door de Aio.

Voorbeelden van kennis- en informatie uitwisseling waarbij partijen oprecht in elkaar geïnteresseerd waren met resultaat: directe verandering. Laten we elkaar blijven ontmoeten, uitdagen en inspireren. Vertel elkaar wat je weet, maar ook wat je niet weet! En durf vooral buiten de kaders te denken. Om nog maar eens een quote van Einstein te noemen: "If at first the idea is not absurd, then there is no hope for it." Oké, 'Beagle to Go', jij doet volgende week de boodschappen!

Diane Zijderlaan

KennisCommunicatie

KennisCommunicatie stelt scherp op kennis, informatie en communicatie

Website

Linkedin

Reageren op deze column kan hier: Linkedingroup

 

ontwerp: Hans Dienaar bNO | site bouw: NMEDIA