Sinds 2007 worden aan benzine en diesel biocomponenten toegevoegd. Dit is voorgeschreven door de Europese Unie, met het idee dat dit voordelig is voor de energievoorziening en het klimaat. (Theo Edelman, 28 september)

Foto Theov3Vanuit verschillende hoeken is gewezen op de nadelen van grootschalig gebruik van biocomponenten als brandstof. Een opvallend nadeel is dat er nu minder gewassen kunnen worden geteeld voor de voedselproductie, waardoor dit tot honger zou leiden.

Tijdens het Jaarcongres van SIKB werd een ander nadeel belicht. Vanaf 2007 is de corrosie van brandstoftanks zonder coating duidelijk toegenomen. Dat blijkt uit verplichte inspecties van deze tanks, waarvan de resultaten zijn verzameld en geanalyseerd. In het ergste geval betekent dit het onverwacht snel lek raken van tanks, met lekkage van brandstof en verontreiniging van de bodem als gevolg.

De precieze oorzaak van de verhoogde corrosie is nog niet vastgesteld. Komt het doordat met de biocomponenten micro-organismen aan de brandstof worden toegevoegd? Of ligt het aan het zwavelarmer worden van de brandstoffen, dat ook sinds 2007 is verplicht? Of ligt het misschien aan de additieven van de oliemaatschappijen, die de samenstelling daarvan geheim houden?

Om hierover meer te weten te komen is SIKB gestart met het project 'Voorkom actie tankslag'. Deze titel refereert aan eerdere opruimacties voor slechte en niet meer in gebruik zijnde olietanks. Een maatregel die nu al voor de hand ligt is het vaker keuren van de kwaliteit van de brandstoftanks. Zodra de precieze oorzaak van de verhoogde corrosie is vastgesteld kunnen mogelijk andere maatregelen worden voorgesteld.

Theo Edelman (Bodemkundig Adviesbureau Edelman)

Website

Facebook

Twitter

Reageren op deze column kan hier: LinkedinGroup