Colum Jan: Soil sells!

Heb je de nieuwe TV-reclame van SPA al gezien? Je bodemhart gaat er sneller van kloppen. Sfeervolle natuuropnames met spannende lasereffecten en een aantrekkelijke baritonstem als voice-over die een ode brengt aan zijn muze: de bodem (Jan Klein Kranenburg, 22 december).

"Dit is niet alleen een natuurgebied, het is een filter.
Gemaakt door de aarde, beschermd door de mensen van SPA,
want elke druppel SPA begint als druppel regen, wordt door de bodem gefilterd en gezuiverd
en geeft leven aan alles wat 'ie tegenkomt.
Zo´n druppel, wordt na een ondergrondse reis van jaren het natuurlijke mineraalwater van SPA."

De commercial is onderdeel van een complete campagne met de enigszins pretentieuze naam 'The Rain Project'. Er hoort zelfs een kunstproject bij: In een Belgisch bos is een slimme installatie gebouwd die bij foto_Jan_Klein_Kranenburgeen regenbui een indrukwekkende muziek- en lichtshow aan het werk zet. Verder is er natuurlijk een 'behind the scenes'-video en een Youtube-outdoorbattle onder de naam 'Drop en Discover' waarin teams met een GPS-ontvanger in de Ardennen op zoek gaan naar de bron van SPA. Je ziet in de filmpjes een fashion-blogger met een vies gezicht het GPS-apparaat bekijken alsof ze net ontdekt heeft dat ze er geen selfies mee kan maken. De snelle video's zijn door de montage voorzien van een hip wit kader, met rechtsonder een coördinatenpaar afgebeeld om het allemaal nóg geloofwaardiger te maken: 50°27'29.9 N, 5°54'21.7 E. Een simpele factcheck leert me dat het hier inderdaad om coördinaten uit het desbetreffende bos van SPA gaat. Google Maps laat overigens zien dat die bron vlakbij het stinkende Formule 1 circuit van Francorchamps ligt, waar vast ook wel eens andersoortige druppels de bodem ingaan. Dat feit mag de pret niet drukken.

"Een lange ondergrondse reis, druppels water, afkomstig van regen en sneeuw, sijpelen door de verschillende grondlagen. De bodem, die door miljoenen jaren evolutie werd gevormd,
vormt een uitstekend natuurlijk filter en zorgt ervoor dat Spa z'n unieke karakter krijgt: uiterst zuiver en mineraalarm".

Wat we hier van kunnen leren? Het valt me op dat we in onze sector vaak bescheiden zijn en denken dat ons onderwerp niet sexy is. Sytze Keuning schreef er in 2012 een column over in BODEM.

Reken maar dat SPA voor deze campagne dure reclamejongens/-meiden inhuurt. Die professionele reclamemensen hadden voor de SPA-commercial ook kunnen kiezen voor een rondborstig model op een zomers terras of een gespierde gast in een sportschool, maar nee: ze kozen voor de bodem. Laat die bescheidenheid dus maar los: Soil sells!
En nu niet allemaal massaal SPA gaan kopen, maar drink gewoon water uit de kraan: verantwoord en bovendien lekkerder. Want zeg nu zelf: als je in bovenstaande quotes het woordje SPA vervangt door Vitens of Evides is er nog steeds niets gelogen.

Jan Klein Kranenburg
Adviseur Bodeminformatiebeheer

Website

Linkedin

Twitter

Reageren op deze column kan hier: Linkedingroup

 

ontwerp: Hans Dienaar bNO | site bouw: NMEDIA