UTRECHT  - Vanaf half september start het waterschap met het baggeren van de Kruisvaart in Utrecht (Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, 13 september).

De werkzaamheden worden gecombineerd met het vervangen van de beschoeiing. Voorafgaand aan het baggeren zal een gespecialiseerd bedrijf een onderzoek uitvoeren naar de aanwezigheid van munitie in de waterbodem. In de Kruisvaart liggen veel woonboten. Planning en uitvoering van de werkzaamheden gebeurt in nauw overleg met de eigenaren en aanwonenden.

Meerdere werken en meerdere opdrachtgevers
Het baggerproject gebeurt in opdracht van drie partijen: het waterschap, de gemeente Utrecht en Stichting Bodemsanering NS (SBNS). Het waterschap is verantwoordelijk voor het baggeren, de gemeente Utrecht en SBNS zijn eigenaar van het grootste deel van het water en de omliggende terreinen.

Het vervangen van de beschoeiing langs de Reviuskade, de Jacob Catsstraat en de Da Costakade stond bij het waterschap pas over enkele jaren op de planning. Omdat dit project opnieuw overlast voor de 21 woonbooteigenaren zou betekenen, is besloten de beschoeiingwerkzaamheden gelijktijdig met de baggerwerkzaamheden uit te voeren.

Niet gesprongen explosieven
De Kruisvaart is voor zover bekend sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer volledig gebaggerd. Op de bodem ligt dan ook een dikke laag, verontreinigde, bagger. De Kruisvaart ligt vlakbij het Centraal Station van Utrecht, tussen de Knoopkazerne en de Vaartsche Rijn. Aangezien het Centraal Station in de oorlog is gebombardeerd, bestaat de kans dat er niet gesprongen explosieven in de waterbodem liggen. Dit is aanleiding om de bodem nauwkeurig te laten onderzoeken op munitie. Dit gebeurt door een gespecialiseerd bedrijf dat hiervoor duikers inzet.

Uitvoering in fasen
Door de mogelijke aanwezigheid van explosieven gebeurt het baggeren in fasen.

In de eerste fase verwijdert de aannemer de bovenste laag bagger. Daarna zal het gespecialiseerde bedrijf de onderste laag bagger onderzoeken op explosieven. Als er geen explosieven gevonden worden, volgt het verwijderen van de resterende baggerlaag. Als er wel explosieven worden gevonden, dan wordt de Explosieven Opruimings Dienst ingeschakeld en worden de explosieven afgevoerd en onschadelijk gemaakt.

De aannemer maakt gebruik van een kraan op een ponton. De bagger gaat in kleine boten (beunbakken) naar een overslaglocatie. Vanaf dat punt, (waar de Vaartsche Rijn en het Merwedekanaal samenkomen) vervoeren binnenvaartschepen de verontreinigde bagger naar een erkende verwerkings- of stortlocatie.

Het verwijderen van de bagger onder de woonboten, gebeurt met een zuigboot die is voorzien van een knikarm. Met deze manier van werken, is de overlast voor de woonbooteigenaar zo klein mogelijk. Voor het verwijderen van de oude en het plaatsen van de nieuwe beschoeiing, moeten de woonarken maximaal een week naar een andere locatie worden verplaatst.

De werkzaamheden duren naar verwachting tot eind november. Deels gelijktijdig en aansluitend aan het baggeren van de Kruisvaart, gaat de aannemer de Catharijnesingel baggeren.

Afstemming met andere projecten
In het gebied rondom de Kruisvaart zijn meerdere partijen bezig met werkzaamheden. ProRail realiseert hier het nieuwe station 'Vaartsche Rijn'. De gemeente Utrecht is bezig met de aanleg van een nieuwe busbaan en de realisatie van de nieuwe brug bij de Asselijnstraat.

Alle partijen stemmen de werkzaamheden zoveel mogelijk op elkaar af.

Meer informatie
Voor meer informatie over het baggeren kunt u contact opnemen met Ane Sybesma, projectleider van het waterschap, tel. (030) 634 5912.