Digitaal Normaal Bodem
- Gegevens
De vraag naar digitale bodemdata en het digitaal uitwisselen daarvan nemen belangrijk toe. De uitwisseling binnen de overheid en binnen het bedrijfsleven is vrijwel volledig gedigitaliseerd. De aanlevering van data door de initiatiefnemer (c.q. zijn adviseur) naar het bevoegd gezag (tbv vergunningaanvragen, meldingen) gebeurt echter vrijwel geheel met papieren rapportages. Door deze missing link in de keten zijn er feitelijk 2 gescheiden circuits van digitale data: één binnen het bedrijfsleven en één binnen de overheid (SIKB, 30 mei). Via het project Digitaal Normaal willen we aanbieders en ontvangers (het bevoegd gezag voor de Wbb en andere regelingen op het gebied van bodem) van informatie op één lijn krijgen. Want de huidige praktijk van het periodiek overtypen van data door het bevoegd gezag Wbb is kostbaar, een bron van fouten en loopt nodeloos achter de actualiteit aan. Met een optimale digitale uitwisseling van data vallen grenzen weg en worden nieuwe (beleids-)keuzes mogelijk. Digitaal Normaal: aanbieder en ontvanger van digitale informatie op één lijnHet is mogelijk om de informatie-uitwisseling in de keten initiatiefnemer (c.q. zijn adviseur) à overheid / bevoegd gezag keten te verbeteren door vooraf goede afspraken te maken. Deze afspraken betreffen:de informatie die de overheid (bevoegd gezag Wbb) digitaal wil ontvangenhet gebruikte format bij het aanleveren (uitwisselingsformaat).De aangeleverde gegevens kunnen zo worden aangeleverd dat zij door het bevoegd gezag rechtstreeks kunnen worden ingelezen in de eigen bestanden, met name het bodeminformatiesysteem (BIS). Voor het bevoegd gezag Wbb heeft dit een belangrijk voordeel: de bodemkwaliteitskaart en de milieuhygiënische verklaringen die op basis daarvan door de gemeente worden afgegeven zijn altijd gebaseerd op de meest actuele gegevens. Ook het toezicht op grondstromen kan worden gebaseerd op actuele gegevens. Het periodiek overtypen van gegevens kan voortaan achterwege blijven. Voor de initiatiefnemer (c.q. zijn adviseur) geldt het voordeel dat de actualiteit van de gegevens van de overheid toeneemt en ook dat het digitaal terugleveren van informatie door het bevoegd gezag eenvoudiger wordt. Omdat inmiddels bijna alle bodemsoftware (incl. GLOBIS en de gemeentelijke BIS-sen) voldoet aan de uitwisselingsstandaard SIKB 0101, is het massaal digitaal aanleveren en inlezen van bodemdata ook relatief eenvoudig te realiseren. De clou is om de aanbieders van informatie en de verschillende bevoegde gezag-organisaties op één lijn te krijgen. Daarom is het project Digitaal Normaal gestart.ProjectaanpakDigitaal Normaal bestaat uit de volgende onderdelen:uitwerken welke informatie die de overheid / het bevoegd gezag digitaal wil ontvangenwerkafspraken makenimplementatie in software en bij gebruikersUitgangspunt bij het project is aansluiting bij gemeentelijke standaarden (E-loket) en nationale en internationale standaarden voor geo-informatie (NEN 3610, INSPIRE-richtlijn van de EU).