Wateroverlast vraagt keuzes van gemeenten
- Gegevens
Water op straat, ondergelopen kelders en tunnels en rioolwater dat in zee wordt gepompt. De afgelopen weken waren er regelmatig berichten in het nieuws over wateroverlast. Ook bracht het KNMI een klimaatrapport uit, waaruit blijkt dat buien in aantal en heftigheid toenemen, met name in de kustprovincies. Kortom, een maatschappelijk probleem, waarbij ook de gemeente een belangrijke rol heeft (VNG Nieuws, 20 augustus 2008). De uitdaging voor gemeenten is gevaar en schade door wateroverlast zoveel mogelijk te beperken zonder dat de rioolheffing extensief stijgt. Wat hierbij wel en niet acceptabel is en hoeveel geld gemeenten aan maatregelen uitgeven, is een lokale keuze.Water op straat acceptabelDe VNG vindt het acceptabel als water bij hevige buien enkele uren op straat staat, zolang het niet tot schade leidt. Tijdelijk water tussen de stoepen is lastig, maar kan geen kwaad. De hinder is vergelijkbaar met sneeuwval: de begaanbaarheid van de weg neemt tijdelijk af. Niet acceptabelNet als de Stichting Rioned vindt de VNG dat niet-aanvaardbare vormen van water op straat in ieder geval moeten worden aangepakt. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om:water dat vanaf de straat gebouwen in loopt (materiële schade) water dat in grote mate uit de riolering op straat stroomt met stank of gezondheidsrisico’s als gevolg water op straat dat belangrijke verkeersaders blokkeert (belemmering voor hulpdiensten en economische schade).De VNG heeft met de Unie van Waterschappen, het IPO en het Rijk afspraken gemaakt in het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) over de aanpak van deze urgente wateropgave.Inrichting openbare ruimteDe riolering is bedoeld om het afvalwater af te voeren en bij normale buien het water van wegen en daken te verwerken. Om bij grote hoosbuien schade te voorkomen, zijn aanvullende maatregelen nodig. Hierbij wordt al snel gedacht aan het vergroten van de capaciteit van de riolering. Maar vooral maatregelen in de inrichting van de openbare ruimte blijken een kosteneffectieve manier om schade door wateroverlast te beperken. Hierbij gaat het dan vooral om het benutten van de straat als tijdelijke waterberging. Bijvoorbeeld door de aanleg van stoepranden en hollere wegen of de aanleg van drempels bij gebouwen. Een andere mogelijkheid is het inrichten van pleinen en parken als tijdelijke waterberging. Met een goed ontwerp blijven toegankelijkheid en aanzien van de openbare ruimte gewaarborgd.