Twee baggerprojecten van start
- Gegevens
RIJSSEN/HELLENDOORN – Vanaf deze week wordt er gebaggerd in de Midden Regge, het riviertje zal gedeeltelijk worden gebaggerd over het traject vanaf de Enterseweg te Wierden tot aan stuw 'Overwaterweg' te Hellendoorn (Waterschap Regge en Dinkel, 30 augustus). ALMELO – Vanaf medio september wordt er gebaggerd in de Weezebeek, Nieuwe Graven, Bornsebeek en Almelose AaPeriodiek baggeren is nodig om te voorkomen dat rivieren, beken en vijvers dichtslibben en het water niet meer goed kan doorstromen. Verder kan het slib op de bodem soms verontreinigd zijn. De baggerwerkzaamheden kunnen tijdelijk enige overlast veroorzaken. Waarom baggeren? Wanneer het waterschap en gemeenten niet ingrijpen, slibben waterwegen dicht. Naarmate de hoeveelheid slib groeit, neemt de ruimte voor water af. Het afvoeren van water is daardoor moeilijker. Vooral wanneer er in korte tijd veel regen valt zorgt dat soms voor problemen. Als het water namelijk niet goed kan wegstromen, is er meer kans op wateroverlast. Verder kan het slib soms ernstig verontreinigd zijn. Door de verontreinigde waterbodem te saneren, verbeteren de water- en waterbodemkwaliteit. Baggeren is daarom noodzakelijk. Aanleiding baggerprogramma Het baggeren van waterbodems binnen de bebouwde kom stond bij veel gemeenten en het waterschap jarenlang op een laag pitje. Hierdoor is er een flinke achterstand ontstaan met als gevolg dat watergangen en vijvers in het stedelijk gebied op veel plaatsen dichtslibben. Om de achterstandsproblemen op te lossen greep de Rijksoverheid in. Het ministerie van VROM kwam in 2002 met een subsidie voor het opstellen van gemeentelijke baggerplannen. Het ministerie van VROM betaalt met de speciale Subbied-subsidie eenmalig 33% van de achterstallige baggerkosten in stedelijk gebied. Mede door deze subsidies en de ontstane achterstandsproblemen, staat het baggeren van stadswateren weer hoog op de agenda van de Twentse gemeenten. In 2002 zijn de zogenaamde baggerplannen opgesteld en inmiddels zijn de baggerwerkzaamheden in volle gang. Tijdelijk overlast Project Midden Regge Deze week start Aannemersbedrijf Oosterhuis B.V. uit Nijeveen in opdracht van Waterschap Regge en Dinkel met het baggeren van een deel van de Midden Regge. De werkzaamheden duren naar verwachting tot en met maart 2008 en worden begeleid door Advies- en Ingenieursbureau Oranjewoud. De bagger wordt over het algemeen vanaf het water middels een kraan op een ponton ontgraven en in beunbakken gedeponeerd. Deze beunbakken worden naar in te richten overslaglocaties gevaren, waar de bagger wordt overgeladen in vrachtwagens die de bagger afvoeren naar een verwerkingsinrichting. Waarmogelijk zal de bagger vanaf de oever ontgraven en rechtstreeks in vrachtwagens geladen worden. De graafmachines en vrachtwagens nemen soms veel ruimte in beslag en stank- en geluidsoverlast kunnen voorkomen. Project Weezebeek, Nieuwe Graven, Bornsebeek en Almelose Aa Medio september start GMB Milieuwerken uit Opheusden in opdracht van Waterschap Regge en Dinkel met het baggeren van de Weezebeek, Nieuwe Graven, Bornsebeek en Almelose Aa. De werkzaamheden duren naar verwachting tot en met juni 2008 en worden begeleid door Advies- en Ingenieursbureau Oranjewoud. De uitvoering van het baggeren zal op verschillende wijzen plaatsvinden. Op het grootste deel zal de bagger uit het water en van de oevers met een graafmachine worden ontgraven. Als ook de oevers moeten worden afgegraven dan wordt eerst het waterpeil met pompen zo laag mogelijk gemaakt. Vissen worden uit dat deel van de waterloop afgevangen. Na het schoonmaken wordt weer schone grond aangebracht omdat anders de waterloop veel te groot zou worden. De taluds (het schuine deel van de oever) worden daarbij flauwer gemaakt dan ze nu zijn. Het vuile slib dat vrijkomt deponeert de graafmachine direct in vrachtwagens die het slib naar een depot in de buurt van Doetinchem brengen. Sommige delen van beken zijn te diep om goed droog te kunnen maken. Dan zal de graafmachine het slib onder water opgraven. Ook dan gaat het slib direct in vrachtwagens die het wegbrengen. In het centrum is te weinig ruimte naast de waterloop om overal goed met een graafmachine bij te kunnen. Daar zal een schuifboot (een soort waterbulldozer) worden gebruikt om het slib op één punt bij elkaar te schuiven. Daar wordt het met een graafmachine uit het water gehaald. Als schuiven ook niet lukt dat wordt een drijvende graafmachine gebruikt die het slib in bakken gooit. Die varen naar een punt waar op de kant weer een graafmachine staat die het slib in vrachtauto’s laadt, die het slib direct wegbrengen. Volop kansen voor flora en fauna In week 13 van 2008 wordt het baggerwerk aan de Midden Regge afgerond. De werkzaamheden van het Project Weezebeek, Nieuwe Graven, Bornsebeek en Almelose Aa zullen in juni 2008 zijn afgerond met als resultaat meer ruimte voor water, schonere beken en rivieren met volop kansen voor flora en fauna om zich weer verder te ontwikkelen.