Eén expertisecentrum voor de hele watersector
- Gegevens
In Nederland waren veel loketten (helpdesken) actief waar overheden en bedrijven hun vragen over waterbeleid en waterbeheer in Nederland konden stellen. In het Nationaal Bestuursakkoord Water hebben vier partners: het Rijk, het InterProvinciaal Overleg (IPO), de Unie van Waterschappen en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), afgesproken dat kennis over water moet worden gestroomlijnd en dat er een einde moet komen aan de versnippering van waterinformatie. Resultaat van deze afspraak is de instelling van een centrale ‘Helpdesk Water’ die van start is gegaan op 1 januari 2006 (IVA, 1 mei). Inmiddels hebben veel bestaande loketten zoals de basisinfodesk van het Rijksinstituut voor Kust en Zee, het steunpunt emissies van het Rijksinstituut voor Integraal Zoetwaterbeheer en Afvalwaterbehandeling (RIZA), de Helpdesk Kaderrichtlijn Water en nog vele anderen zich aangesloten bij de Helpdesk Water. Het is de bedoeling tot één waterkennisnet en één helpdesk te komen voor de hele watersector die in eerste instantie waterprofessionals, maar ook burgers ondersteunen bij kennisverwerving en besluitvorming. Belangrijk daarbij is dat diensten worden samengevoegd en expertise wordt gebundeld mede om kennis beter te ontsluiten, vast te leggen en te benutten. Het IVA onderzoekt samen met Nehem Consultants hoe een expertisecentrum met helpdesk het beste kan worden ingericht. Het gaat daarbij onder meer om de volgende processen: hoe worden antwoorden op vragen gevalideerd en welke vragen kunnen we verwachten in de toekomst? Verder moet worden vastgelegd wie experts zijn op specifieke kennisgebieden en hoe de kennis van deze specialisten benut kan worden in het proces van vraagbeantwoording. Hoe kan de Helpdesk Water op één plek alle vragen, antwoorden en kennis borgen? Voor het IVA is dit een nieuw onderzoeksterrein, maar niet voor senioronderzoeker en projectleider Steven de Groot. De Groot houdt zich al langer bezig met de analyse van kennisnetwerken en het ontwikkelen van kennistaxonomieën. Zijn expertise ligt op gebied van het beschrijven van de huidige en toekomstige kennishuishouding van een organisatie, van interactieve sessies van gebruikers en van het ontwerpen en implementeren van processen en mechanismen van kennismanagement.