GIESBEEK - Tauw heeft in samenwerking met Megatrax geïmmobiliseerde bagger gebruikt om een parkeerplaats te maken van 3.700 m2 in Rhederlaag bij Giesbeek. Uniek is dat niet alleen de fundering, maar ook de betonnen toplaag uit geïmmobiliseerde bagger is gemaakt, waarmee bovendien een forse CO2-reductie is bereikt (Tauw, 8 oktober). Op donderdag 4 oktober brachten mevrouw Van der Kolk, gedeputeerde van provincie Gelderland, en de heer Droogh, directeur van opdrachtgever RGV, het laatste gedeelte aan van de verharding van het nieuwe parkeerterrein in Rhederlaag bij Giesbeek. Dit is één van de grootste recreatieplassen in de provincie Gelderland. De wereldprimeur trok veel belangstelling, onder andere vertegenwoordigers van gemeenten, waterschappen, ministeries en Rijkswaterstaat waren aanwezig. Er was zelfs internationale belangstelling uit Litouwen, Suriname en België.ImmobilisatieTot op heden werden geïmmobiliseerde producten alleen in de fundering van wegen, fietspaden en terreinen toegepast. Daaroverheen moest dan nog een degelijke deklaag van bijvoorbeeld asfalt worden aangebracht. RGV heeft Tauw en Megatrax uitgedaagd om een immobilisaat te ontwikkelen dat direct toegepast kan worden in de toplaag. Dit betekent dat aan het product veel hogere eisen gesteld worden. Het moet slijtvast zijn, mag niet eroderen, moet sterk genoeg zijn, moet voldoen aan de uitloging en er ook nog goed uitzien! Als uitgangsmateriaal is een klasse 4-baggerspecie gebruikt die bij onderhoudswerkzaamheden in hetzelfde recreatiegebied vrijkwam. Deze baggerspecie is vervolgens gebruikt als ingrediënt voor een natuurlijk betonproduct dat in Rhederlaag is gebruikt als toplaag voor het parkeerterrein.Aardige bijkomstigheid is dat we met het project een CO2-reductie van 15% hebben bereikt. Ter vergelijking: dat is een hoveelheid CO2 die een middenklasse auto uitstoot als die drie keer de wereld rondrijdt.