Vaargeul Schelde pas in 2008 verdiept
- Gegevens
De derde verruiming van de vaargeul in de Westerschelde loopt vertraging op (Schelde Informatiecentrum, 23 augustus). De uitvoering begint op zijn vroegst in de tweede helft van 2008. Dat is aanzienlijk later dan Nederland en het Vlaams Gewest in het Scheldeverdrag over de Ontwikkelingsschets 2010 voor het Scheldebekken hebben afgesproken.Daarin staat dat de uitvoering van de verdieping 'ten laatste in 2007' van start gaat en uiterlijk in 2009 klaar is. Door de verruiming moet een getij-onafhankelijk vaart op de Westerschelde mogelijk worden voor schepen met een diepgang van 13,10 meter. De vertraging heeft te maken met onderzoeken en procedures die doorlopen moeten worden. Projectleider Harm Verbeek van Rijkswaterstaat verwacht dat omstreeks eind oktober het milieu-effect rapport uitkomt en de zogeheten 'passende beoordeling' in het kader van de Natuurbeschermingswet (waarin de Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen zijn verwerkt). Die moet uitwijzen of er van de derde verdieping natuurschade te verwachten is. Tot nu is ervan uitgegaan dat dit niet het geval zal zijn, zodat ook geen natuurcompensatie nodig is (zoals bij de tweede verdieping wel het geval was). Ook verschijnt dan het ontwerp-tracébesluit voor de verruiming. Rapport, beoordeling en tracébesluit zijn onderhevig aan inspraak- en bezwaarprocedures. Verbeek gaat ervan uit dat nog eind dit jaar of begin 2008 door de minister van Verkeer en Waterstaat een tracébesluit genomen wordt. Daarna kan de vergunningen-aanvraag in gang worden gezet. Dat alles leidt ertoe dat de zandzuigers zeker niet voor de tweede helft van volgend jaar in de rivier aan de slag kunnen. Er moeten elf drempels weg (twee in Vlaanderen en negen in Zeeland), totaal 14 miljoen kubieke meter bagger. Verbeek merkt op dat het werk voor de verdieping feitelijk wel in 2007 kan beginnen. Vlaanderen is dat namelijk nog vast van plan. In de vaarroute van de Zeeschelde moeten twee drempels worden opgeruimd. Vanaf de Europaterminal tot 500 meter stroomopwaarts van het Deurganckdok zal de vaargeul worden verbreed. Schepen met een diepgang van ruim 13 meter kunnen de Scheldehavens dan ook bij laagwater bereiken.