Bijzondere boring voor aanleg riool
- Gegevens
UTRECHT - Binnenkort graaft een enorme grondboor een vierhonderd meter lange tunnel voor de aanleg van het hoofdtransportriool in de Cabeliaustraat. Het oude riool langs de Vecht is aan vervanging toe. Het nieuwe heeft een grotere capaciteit, zodat er in de toekomst minder overstort in de Vecht zal zijn. Dit levert een betere waterkwaliteit op. Op woensdag 21 januari geeft wethouder Robert Giesberts (openbare ruimte) het startsein voor de werkzaamheden (Gemeente Utrecht, 20 januari). Bij een traditionele manier van rioolaanleg wordt een gleuf gegraven waarbij veel grondwater wordt onttrokken. Hierdoor onstaat gevaar op verzakking bij de woningen aan de Cabeliaustraat. Met een boring wordt dit voorkomen. Daarnaast hoeven bij een boring geen bomen gekapt te worden en is er minder bouwoverlast voor de buurt. MethodeDe grond die bij de boring los komt, wordt vermengd met boorvloeistof en via slangen afgevoerd naar het gronddepot aan de andere zijde van de Marnixbrug. De boorvloeistof wordt daar weer opgevangen en teruggevoerd naar de grondboor zodat het opnieuw kan worden gebruikt. Nadat de grond is verwijderd, duwt een pers de betonnen rioleringsbuizen met lengte van drie meter en een diameter van 1.8 meter stuk voor stuk naar binnen. Ecologische zoneOm de bomen in de ecologische strook langs de Vecht te sparen, laat de gemeente het oude riool niet opgraven. Wel wordt het volgezet met schuimbeton om inzakken te voorkomen. De mogelijkheid om ook bij het traject tussen de Marnixbrug en het Ondiep gebruik te maken van een boring wordt nog onderzocht. In dit traject liggen veel kabels en leidingen wat het werk kan bemoeilijken. In een hoofdtransportriool komt het rioolwater uit de wijk samen. Deze voert het op zijn beurt weer af naar de zuiveringsinstallatie. Foto: Boorschild dat gebruikt wordt bij de werkzaamheden (archief firma Smet-Boring)