Al jaren tobben we in Nederland met een veel te grote uitstoot van stikstof, met alle negatieve gevolgen voor de natuur. Jarenlang hebben we dit probleem voor ons uitgeschoven, eerst via de MINAS-regeling en later via PAS. Beide regelingen werden afgeschoten door de Raad van State – in strijd met de Europese stikstofregels – en intussen gebeurt er nog steeds weinig. Hoewel, er gebeuren wel dingen, rare dingen zelfs. Diverse overheidsinstanties, o.a. Rijkswaterstaat en de provincie Flevoland, en ook Schiphol, proberen boeren uit te kopen en hun emissierechten over te nemen, zodat ze stikstofruimte krijgen voor hun eigen activiteiten. Meer ruimte voor de bouw van wegen en tunnels, voor de bouw van woningen en vliegen vanuit Nederland. Flevoland probeerde zelfs met de eigenaren van vliegveld Lelystad een afspraak te maken over maximaal te betalen vergoedingen aan boeren. (Anton Roeloffzen, 10 januari)

Foto Anton 16feb10

Maar nog bonter maakte de provincie Overijssel het. Aan dezelfde boeren, die ze via de PAS-regeling extra stikstofruimte en daarmee uitbreidingsmogelijkheden bood, stuurde de provincie handhavingsbrieven vanwege de overschrijding van de vergunde stikstofemissies. Hierin werd gedreigd met forse boetes. Intussen schijnt ook deze provincie wanhopig op zoek te zijn naar stikstofruimte, om zo de getroffen boeren toch de extra stikstofemissies te kunnen geven, die zij eerder via de PAS-regeling al was vergund.

De vrije blije markt in optima forma! En over beperking van de stikstofemissies om de natuur in Nederland te redden horen we niemand meer. Blijkbaar geldt het recht van de sterksten, lees de kapitaalkrachtigste en machtigste partijen. De natuur en ook de boeren hebben het nakijken.

Intussen is het in Den Haag ijzingwekkend stil. Dit ondanks alle boerenprotesten en het hierop volgende rapport van Remkes vorig jaar. Is nu duidelijk wie de grootste stikstofemitters zijn en gaan die als eersten worden aangepakt? Welk perspectief gaat men de veehouderij op termijn bieden? Hoe komt de uitkoopregeling eruit te zien? Hoe krijgen we de stikstofemissies onder de geldende Europese grenzen voor 2030? Hoe wordt de vrijkomende stikstofruimte verdeeld, aan de natuur, de woningbouw, de overblijvende boerenbedrijven? En is er dan nog stikstofruimte over voor Rijkswaterstaat of het vliegverkeer?

20230110 Column Anton

Anton Roeloffzen

Reageren op deze column kan hier:  LinkedIn