De laatste tijd ben ik aan het nadenken over jongeren die ons werkveld in komen. Wat zijn hun verwachtingen na afronding van hun studie? Wat vinden jongeren die ons werkveld inkomen vanuit een niet-bodem achtergrond? En hoe zorgen we dat ons werkveld leuk en uitdagend genoeg is om hen te behouden? Ik zie nog te vaak jonge mensen doorschuiven naar een andere plek in de organisatie omdat die meer uitdaging biedt. Dat zie ik als een falen van onszelf, hoe creëren we een werkplek die ook jonge mensen blijft boeien en uitdagen? (Ingeborg van Oorschot, 8 oktober)

Op het SIKB jaarcongres was ik bij de sessie over jong talent. Daar hoorde ik van sprekers die dagelijks mensen opleiden voor ons werkveld. Zij spraken over de uitdagingen die jongeren zoeken in hun werk. Veel focus gaat uit naar duurzaamheid en een breder perspectief en integraal werken. En ik ben het met ze eens: dat is een grote uitdaging voor ons werkveld en absoluut wat de toekomst gaat brengen. Maar ik zie ook dat we in de dagelijkse praktijk daar nog niet zijn. Een groot deel van ons dagelijks werk is ook gewoon de basis: een goed bodemonderzoek opzetten, uitvoeren en/of beoordelen. En ik vraag me af of jonge mensen daarop afknappen. De opleiding belooft ze een werkveld dat breed kijkt en aan de basis staat van heel veel maatschappelijke problemen. Maar is dat ook wat ze te doen krijgen als ze als junior medewerker de werkvloer op gaan?
En misschien denk ik wel te star, maar wat ik zie om me heen is dat de grote integrale klussen niet voor het oprapen liggen. En vaak vragen die om mensen die inderdaad het brede perspectief kunnen zien en de rol van bodem daarin kunnen duiden, maar tegelijkertijd moeten dat ook mensen zijn met specifieke kennis van de bodem. Of op zijn minst een persoon die het overzicht kan duiden en weet welke inhoudelijke experts betrokken moeten worden om de problematiek aan te pakken. Alleen een breed perspectief is in mijn ogen nooit genoeg om tot concrete acties te komen.
En dan helpt het niet als ook nog eens bezuinigd wordt op goede opleidingen, zoals op dit moment gebeurt voor de opleiding aardwetenschappen bij de VU Amsterdam. Een tijdje terug was ik bij de demonstratie op de VU, waar studenten, docenten en alumni spraken over hoe mooi en uitdagend ons vak is. De hoop is dat het bestuur inziet dat ze een foute keuze maken. Want ja, zoals alle sprekers aangeven: we hebben instroom van deskundige jonge mensen nodig. Nu meer dan ooit. De maatschappelijke problemen waar we mee aan de slag moeten zijn legio. En dan helpt het als er mensen meedenken en meedoen die inzicht hebben in het groter perspectief en het systeem aarde. Maar ook mensen die de basiskennis hebben over hoe bodem ontstaat en hoe stoffen zich gedragen in de bodem.
We moeten blijven nadenken over hoe we jonge mensen genoeg uitdaging bieden binnen ons werkveld. Maar we moeten ook zorgen voor voldoende aanwas van jonge mensen met deskundigheid, nieuwe inzichten en goede vaardigheden om ons werkveld actueel te houden.
Oh en als je deze jonge mensen wil helpen om hun opleiding af te ronden, laat het bestuur van de VU dan weten wat je van hun plan om Aardwetenschappen weg te bezuinigen vind. Meer informatie via deze LinkedIn post van Red Aardwetenschappen.

20241008 Column Ingeborg

  

 

 

 

 

 

Doorgrond Advies

LinkedIn

Reageren op deze column kan hier: Linked