Minister Dekker en staatssecretaris Van Geel zijn gestart met het schrappen en samenvoegen van de VROM-regels. Het kabinet heeft ingestemd met hun plan om in de komende vier jaar zo'n honderd regels te schrappen en nog eens honderd andere regels samen te voegen (Persbericht VROM, 19 december).


Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) telt nu nog zo'n 400 regels.

Voor burgers en ondernemers zijn tot op heden de regels voor ruimte, milieu en voor wonen van het ministerie van VROM niet altijd eenvoudig en helder. Burgers, bedrijven en bestuurders moeten zich aan vele wetten en besluiten houden, aan diverse instanties en via verschillende procedures toestemming vragen en op grond daarvan vaak aan tegenstrijdige voorschriften voldoen. In het Hoofdlijnenakkoord is daarom afgesproken de regels van het rijk in den brede tegen het licht te houden, de wettelijke plicht om beleidsnota's uit te brengen zoveel mogelijk te schrappen en de administratieve lasten te verlagen.

Het ministerie van VROM presenteerde eerder dit jaar een plan om het aantal regels op het ministerie met bijna de helft terug te brengen. De ministerraad heeft nu ingestemd met het plan van aanpak (meerjarenprogramma).

Omdat de vereenvoudiging van de regelingen niet ineens kan worden gerealiseerd, ligt de prioriteit bij aanpassingen die de meeste besparingen opleveren voor het bedrijfsleven, de burgers en de decentrale overheden. Ook de projecten die knelpunten voor de woningbouwproductie moeten wegnemen, hebben voorrang. Het ministerie van VROM verwacht de meeste aanpassingen in de periode 2004-2008 door te kunnen voeren. De regels die onder handen worden genomen, zijn in drie categorieën ingedeeld. Categorie 1 bevat de regels waarmee al een start is gemaakt, of waarmee in 2004 kan worden gestart. Categorie 2 bevat regels waarvan de uitwerking niet in 2004, maar nog wel in deze kabinetsperiode wordt gestart. Categorie 3 bevat regels waarvan de uitwerking pas na deze kabinetsperiode gestart kan worden.

Enkele voorbeelden van projecten waarmee al begonnen is of waar op korte termijn mee begonnen wordt (categorie 1):

  • het schrappen van regels over milieubeleidsplannen;
  • het vereenvoudigen van de Wet geluidhinder en het opnemen van die wet in de Wet milieubeheer;
  • het ontwerpen van een eenvoudiger regeling die in de plaats komt van het huidige Bouwstoffenbesluit;
  • het samenvoegen van regelingen met milieueisen voor verschillende bedrijfstakken;
  • het onderbrengen van bouwtechnische eisen uit de milieuregelgeving in het Bouwbesluit;
  • het landelijk uniformeren van bepalingen over brandveilig gebruik en slopen van gebouwen;
  • het vereenvoudigen van de Huisvestingswet;
  • het vereenvoudigen van de Wet voorkeursrecht gemeenten;
  • het tot stand brengen van een 'VROM-vergunning' waarin de bouwvergunning, de milieuvergunning en andere vergunningen op het terrein van VROM worden samengebracht.

Het meerjarenprogramma zal binnenkort aan de Tweede Kamer worden aangeboden.


Bijlage: De drie categorieën van regels

Categorie 1: de herijkingsvoornemens waarvan de uitwerking uiterlijk in 2004 zal starten en die dus ook in het wetgevingsprogramma voor 2004 worden opgenomen.

1.1 Invulling hoofdstuk 9 Wet milieubeheer
1.2 Aanpassing regelgeving aan Europees stoffenbeleid
1.6 Vergunningverlening asbest
1.8 Asbestwegenregelingen
1.13 Typekeuringsregelingen verwarmingstoestellen
1.15 Koelinstallaties
1.16 Kleiduivenschieten
2.1 Beheersbesluiten hoofdstuk 10 Wm
2.2 Land- en tuinbouwfoliesregelingen
2.6 Verklaring van geen bedenkingen afvalstoffen
3.2 Niet-agrarische 8.40-amvb's
3.3 Emissie-eisen stookinstallaties
3.5 Milieuverslaglegging
3.6 Recreatieregelingen
3.8 Integrale afvalwaterbepalingen voor niet-inrichtingen
3.9 Regelingen risico's zware ongevallen
4.1 Planprocedures
4.2 M.e.r. - SMB
5.1 Integratie Wbb in Wm
5.2 Bouwstoffenbesluit en bijbehorende regelgeving
5.3 Regelgeving baggerspecie
6.1 Agrarische 8.40-amvb's
6.2 Besluit glastuinbouw
6.3 Ammoniak en veehouderij
6.4 Stank en veehouderij
6.5 Bestrijdingsmiddelen
7.1 Vereenvoudigen Wgh; integratie met Wm
8.1 Vereenvoudiging aanschrijfinstrumentarium
8.2 Integreren bouwtechnische eisen milieuregelgeving
8.3 Eisen voor specifieke gebouwen
8.4 Brandveilig gebruik en slopen van gebouwen
9.1 Regelgeving rond corporaties (algemeen)
9.2 Bedrijfswaardegegevens corporaties
9.3 Accountantsverklaring corporaties c.a.
9.4 Huursubsidieregelgeving (actueel inkomen)
9.5 Huurprijzenregelgeving en geschillenbeslechting
9.7 Intrekken Wet bevordering eigenwoningbezit (mede afhankelijk van discussies in de Kamer)
9.8 Wet bevordering eigenwoningbezit (lopende wijziging) (als 9.7)
10.1 Nieuw Besluit op de ruimtelijke ordening
10.2 Woonvisie
11.1 VROM-vergunning
11.3 Awb-conformiteit
11.4 Stroomlijnen proces van wet- en regelgeving

Categorie 2: de voorstellen waarvan de uitwerking niet in 2004, maar nog wel in deze kabinetsperiode ter hand zal worden genomen

1.3 Verduurzamingsmiddelen
1.4 VOS
1.5 Examenregelingen VOS
1.9 GGO's
1.11 Radioactief besmet schroot
1.12 Overheveling div. regelingen naar Voertuigreglement
2.4 Samenvoeging logo-regelingen
2.5 Inzameling huishoudelijke afvalstoffen
3.1 Herziening Inrichtingen- en vergunningenbesluit
3.10 Explosieven voor civiel gebruik
4.3 Schadevergoeding
5.4 Nazorg van stortplaatsen
5.5 Diverse regelingen bodemsanering
7.2 Geluidhinderregelingen
7.3 Geluidsproductieregelingen
9.6 Huisvestingswet (doorlichting)
9.9 Toezicht op corporaties
9.10 Wet op het overleg huurders verhuurder
10.3 Wet voorkeursrecht gemeenten
11.5 Milieuschaderegeling

Categorie 3: de voorstellen waarvan de uitwerking naar verwachting pas na de huidige kabinetsperiode kan starten

1.7 Producteisen asbest
1.10 Radioactieve stoffen
1.14 Kwaliteitseisen brandstoffen
2.3 PCB-besluiten
3.4 Besluit emissie-eisen NOx salpeterzuurfabrieken
3.7 Regelingen emissiegrenswaarden voor inrichtingen
9.11 Balansverkorting geldelijke steun volkshuisvesting
11.2 VROM-subsidiewet